Počet položek: 0 0,00 CZK

Lee

      

 

Džíny, které spěchají napřed

 

Od roku 1889, kdy společnost Lee vznikla, se tahle pozoruhodná značka řítí dopředu. Už sto dvacet let!

Takže k ohlédnutí zpět je letos opravdu pádný důvod. Lee urazilo pozoruhodnou cestu, na které se bez přehánění partyzánsky pouštěla do odvážných průniků na trhu, konkurenci se jí několikrát podařilo nechat zásadním způsobem za sebou. Ostatně... O tom, že Lee nikdy nenudí svědčí už jejich prakořeny! Na samém začátku totiž nebyly džíny, ale obchod s potravinami! A pak proč v nich vypadáme k nakousnutí:-))

Tak šel „Lee“ čas

1889 – Kansaský podnikatel H. D. Lee založil potravinářskou firmu na výrobu a prodej kvalitních potravin. Podnik si rychle vydobyl vedoucí pozici na trhu.

1911 – Po dvaadvaceti letech rozčilování s nespolehlivými východními dodavateli pracovního oblečení pro zaměstnance se hlava firmy H. S. Lee rozhoduje ke kroku, který se později pro firmu ukazuje být naprosto určujícím. Bude vyrábět pracovní oblečení sám. Tato nenadálá transformace z potravinářského podniku na podnik oděvní je označována za jeden z nejúspěšnějších podnikatelských kroků ve dvacátém století. Jako první přichází na scénu nezapomenutelný „Bib Overall“, vybavený multifunkčními náprsními kapsami a originálními knoflíky.

1913 – „Otec“ firmy H. D. Lee přicházel se stále novými, zcela pokrokovými nápady. V případě modelu Union-All ho inspirovaly nářky osobního řidiče, který si stěžoval na neustálou nutnost čištění služební uniformy, kterou si špinil při nutné údržbě auta. Světlo světa spatřila dodnes populární kombinéza určená všem, kdo se nemíní ušpinit při práci od hlavy po paty od farmářů až po dělníky v továrnách.

1917 – Lee jako první firma vyrábějící pracovní oblečení ve Spojených státech vsadila na plošnou reklamu. Článek, prezentující firmu jako celosvětově největšího výrobce pracovního oblečení, vyšel v novinách Saturday Evening Post.

1920 – 21– Na scénu vstupuje reklamní postava Buddy Lee. Ten zcela první byl vyobrazený v obřím okně firmy Dayton Company Departnemt na Nicolletově třídě v Minneapolisu.

1921 – Říkalo se mu „Loco Jacket“ a neodmyslitelně patří do galerie nezapomenutelných kousků zn. Lee. Byl navržen pro pracovníky železnice, odpovídal všem podmínkám práci v náročném prostředí. Mezi jeho přednosti patřily kromě volnějšího střihu třeba široké manžety nebo šikmé kapsy ve výšce boků.

1925 – Ve snaze zdokonalit materiál se v dílnách Lee zrodila nová „džínovina“, která dostala název Jelt. Vznikla speciální metodou kroucení bavlněné příze a výsledkem byla nejpevnější a nejmodřejší džínovina na trhu. Ve stejném roce se Lee vrátilo k Bib Overallu a opatřilo ho zipem, zrodila se další „ikona“ Whizit Bib.

1926 – Firma rozeznala, jak obrovský obchodní potenciál je ve zdrhovadlech. Poprvé se zip ocitnul na klasických džínsech, konkrétně na modelu Cowboy.

1931 –Ve snaze obstát v náročné terénní práci kovbojů Lee vyrukovalo s modelem Rider Jacket, určeném přímo k jízdě v sedle a nabízejícím maximální komfort například v ušití rukávů. I kapsy byly ušity tak, aby se do nich dalo snáz dostat.

1933 – Ačkoliv designeři firmy byli na úspěch zvyklí, pravděpodobně by je překvapilo, jakou „nesmrtelností“ se v průběhu desetiletí prokázal model, který firma vypustila do světa pod názvem „Storm Rider Jacket“. Šlo o zimní verzi osvědčeného modelu Slim Jacket, inspirovaný motivy aljašských přikrývek. Tento model proslavily především celebrity jako Marilyn Monroe nebo Paul Newman.

1936 – Vzniklo typické logo vyražené na kravské kůži a našívané přímo na oblečení.

1944 – Základ úspěchu je přijít s něčím novým, čehož se Lee drželo i během hubených let druhé světové války. Zadní nášivky Lazy „S“ patřily od pohledu k sobě. Připomínaly tehdy velmi slavný comics!

1949 – Že džíny sluší i dámskému pozadí pochopila firma jako jedna z prvních na trhu. Model Lady Lee Riders byl vyhlášen jako „nejlépetvarující“.

1952 – Nový materiál potřebuje nové jméno. Byla vyhlášena veřejná soutěž, kterou vyhrála paní Dorothy Milliman a získala prémii sto dolarů. Vylepšená keprová látka získala název Chetopa Twill a odborníci i veřejnost o ní hovořili jen v superlativech.

1954 – Filmy „Na východ od Ráje“ s mladým rebelem Jamesem Deanem a televizní snímek „The Wild one“ s neméně charismatickým Jamesem Deanem způsobily revoluci. Džíny začaly být díky nim poprvé chápány jako móda a způsob vyjádření názoru. Nikoliv „pouze“ jako pracovní oblečení. V obou filmech měli jmenovaní herci na sobě džínové oblečení značky Lee.

1963 –Spojené státy začaly být firmě těsné a „vydala“ se do Evropy. První obchod s názvem „H. D. lee of Belgium“ byl otevřen v belgickém St-Niklaas.

1964 – O pouhý rok později se strečové kalhoty, které se nemusely žehlit staly horkým zbožím, na které se pořádaly hony. Lee byla vůbec první značkou, jejíž výrobek se obešel bez žehličky a vypadal dobře.

1972 – 73 – Firma vsadila na výrobu obleků, určování trendů v oblékání mužů a co největší podíl na oblékání žen. V polovině sedmdesátých let už vyráběla nejvíce džínů pro ženy na světě. Cíl byl jasný. Oblékat celou rodinu.

1979 –A povedlo se to! V tomto roce se objevila kolekce Youthwear určená nejmladším ročníkům a slogan „Lee obléká Ameriku“ vážně seděl.

1984 – Na obálku prestižního časopisu Rolling Stone se v kabátě Lee nechal vyfotografovat slavný rockový zpěvák Bruce Springsteen.

2003 – Otevíral se první z celé sítě nových evropských Lee stores na Carnaby Street v Londýně.

2007 – Senzačním projektem Make History, vyhlašeném v lednu tohoto roku zasadila Lee marktingový levý hák konkurenci. Projekt získal prestižní ocenění a do soutěže bylo přihlášeno více než 16 000 snímků, hlavní cenou bylo padesát tisíc Euro. Dnes soutež pokračuje on-line a projekt se stane každoroční záležitostí.

2009– Lee představilo novou strategii pod názvem Lee Denim DNA. Je stejně pozoruhodná a pestrá jako historie firmy, kterou jste si právě přečetli.

2021 – Nová kolekce Lee, opět skvělá, pohodlná, vysoce módní... Vyberte si zde!

Potřebujete poradit ? Lee

Vaše jméno, příjmení, firma
Váš email
Vas telefon
Váš dotaz
     Více informací